Minek lettem tanár?

Minek lettem tanár?

Kincskeresés tanórán

2017. augusztus 29. - MinekLettemTanár

A szerdát vártam. Az ötödikesekkel több állomásos csapatmóka lesz. A kincsestérkép leküzdésre váró akadályokat tartogat majd nekik a forró sivatagban. A nyelvtanításban azt szeretem a legjobban, hogy számtalan kreatív módja lehet a tananyag elsajátításának, gyakorlásának. Persze nem mindenki helyesli ezt sem.

Már hét óra húszkor búcsút intettem Pistikémnek. Szerencsére a kisfiam két osztálytársa is ekkor érkezett, így nem kell majd egyedül ücsörögnie. Indulhatnak az előkészületek! Öt plusz egy "állomás", négy csapat, az húsz titkos boríték. Az első feladatot boríték nélkül teszem majd az asztalokra, lefordítva. Fénymásolom a térképeket, a feladatokat. Vágom szét a papírokat. Állok, mert ilyenkor akkora a mozgás a tanáriban, hogy garantáltan meg-meglöknének, ha a székemen ülnék. Kevés a hely. Három éve újságból kivágott betűkből ragasztottam össze a feladatnyitó szövegeket. Szerencsémre lefénymásoltam őket, épp tavaly, biztosan megéreztem. Igyekszem gyorsan szétvágni mindent.

A tavalyi csoporttal kudarcba fulladt a játék, vagyis nem találták meg végül a kincseket, így elmaradt a jutalom, és az óra célját sem értük el. Nem minden osztályban lehet játszani amúgy. A dühös aprónépnek áldozatul estek a ragasztott levélkék. Ráadásul a következő heti fogadóórámra bejött egy anyuka, aki elmondta, hogy túl sokat játszunk, kevés a nyelvtan, a tankönyvben nincs kitöltve minden feladat. A haladási sebességgel sem volt elégedett, mivel a külön tanárral már egy fejezettel előbbre tartottak az iskolai tankönyvben, mint mi, itt az iskolában. 

Negyvenötkor már sorba rendeztem a borítékokat, megoldásokat, utasításokat, térképeket. Kezembe vettem a CD lejátszót és a naplót is. Irány az osztály. A lépcsőn felfelé köszöngetünk egymásnak az álmos arcokkal. Lépéseim közben fejemben pörgetem a rám váró tanóra lépéseit. A csoportokban történő feladatoknak flottul kell követniük egymást, mert hamar felborulhat az óra. Nem fair az a kincskeresés, ahol bármelyik kincskereső bandának is, akár csak egy percet is kell várnia a következő küzdelemre.

*

A teremben zsibongás. Ez megnyugtatja a bennem suttogó bizonytalanságot, miszerint első órában nem lesz eléggé lendületes az osztály egy ilyen feladathoz. A gyerekek már tudják, hogy csoportmunka lesz. Mivel ismernek, tudják, hogy a kaland az valami más lesz. Elkezdjük átrendezni a termet. Szerencsére itt mozdíthatóak a padok. Az első évben, amikor egy hasonló órával készültem, olyan teremben voltak a diákok, ahol rögzítve voltak a padok. Az elrendezés így némileg akadályozta a hatékony csapatmunkát. Faggatnak rendületlenül:

- Varázsszőnyeg?

- Állatkert?

- Űrpiac?

Mosolygok és ingatom a fejem, miközben cipeljük a padokat. A csoportos bizonytalanság javaslatokat szül.

- Csináljuk a számos versenyt!

- Legyen színháború!

- Nem úgy rendezzük a termet. - vág közbe Orsi.

Megkérem őket, hogy menjenek ki, és csak becsengetéskor jöjjenek be. Szerencsémre hiányzó nincs, így a tizenhat fő bevetésre kész. Jó, ha egyforma számú tanulók alkotják a csapatokat. Négy borítékot elrejtek, persze a sarkuk kilóg. Lesz majd egy feladat, amit meg kell találniuk, mielőtt neki kezdhetnek. Felírom a táblára hatalmas betűkkel angolul, hogy KINCSKERESÉS. Elrendezem magam előtt a többi borítékot. Csengetnek. Néma csendben, kuncogva vonul be az ötödik osztályos csoport. Már tudják, hogy az ilyen órák elején az örömujjongás, a sikítva berohanás, csak értékes perceket vesz el az órából, mert a hangzavart nehéz lecsitítani. Csendesen örülnek, némán tapsikolnak. Elindul a csapatalakítás. A tizenhat cetlin 4 féle ábra. Egyik csapatban azok lesznek, akik a nagyítót húzták, másikban akik a távcsövet, harmadikban akik az iránytűt, negyedikben pedig, akik a kalapot. Szépen csoportokat alakítanak, elhelyezkednek az összefordított padoknál, próbálják kitalálni, mi lehet a lefordított lapon. Elindítom a CD-t. Joe, a hihetetlen szellem szól hozzájuk. (A férjem szellem hangon.) Ismerteti a kaland helyszínét angolul, a forró sivatagot, ahol 100 éve elásta a Sivatag Királyának a koronáját, no meg némi aranyat. Felszólítja a kalandorokat, hogy induljanak a keresésre, melyre 40 percük maradt. Kutyaugatás követi a CD-n a szellem beszédét. Izgatottan nekilátnak, magamban drukkolok, hogy minden továbbra is jól alakuljon.

A tavalyi osztály a csoportalakításnál vesztett el annyi időt, hogy nem maradt elég a feladatok végigcsinálására. Az egyik kislány hatalmas hisztit csapott, mert három fiúval került egy csapatba, köztük azzal a fiúval is, akivel nem beszélhet, mert az anyukája megtiltotta neki. Miután sikerült lecsillapítani, duzzogva ülte végig az első két feladatot. A csapata rengeteg időt nyert volna, ha aktív ő is.

Tapsra megfordítják a lapot. Tanult szavakat rejtenek a keresztrejtvény definíciói. Függőlegesen végül kijön a kalandor csapat neve. Nyilván minden csapaté más, azonban egyforma hosszúságú. Így fair a keresztrejtvény. Idén kicsit nehezítettem a feladványokon, mert ebben az osztályban sok a keresztrejtvény guru, és túl gyorsan végeztek volna az eddigi rejtvénnyel. Ha kész a csapatnév, akkor irány a boríték keresés. A keresztrejtvény alatt angolul is, magyarul is ott az utasítás: Kettő fő indulhat a keresésre. Ha olyan borítékot találnak, amin nem az ő csapatnevük van, akkor azt csendben vissza kell rejteniük, figyelve arra, hogy a sarka látszódjon.

Ahogy végeznek a csapatok, indul is a keresés. Az ülő csapattagok hangosan biztatják, segítik a keresőket. Csendre kell intenem az osztályt. A zaj nem jó. A szomszéd teremből bármikor átjöhet egy tajtékzó kolléga, hogy közölje, ők bizony témazárót írnának, ha nem lenne ekkora lárma.

Nevetve futnak a helyükhöz a megtalált borítékokkal. A csapatnév mindenkinél stimmel; még egy betűhiba sincs, így minden csapatnak megy a maximális öt pont. Amíg ők keresztrejtvényt fejtettek, én letöröltem a táblát és felrajzoltam a pontgyűjtőt, beírtam a csapatok neveit, feladatok sorszámait.

A borítékokban ott lapulnak a térképek és 4 darab kisebb, kiszínezendő zászló és egy színkódlap. A zászlókon összeadások. Ha az összeadás eredménye harminchat például, akkor az adott részt pirosra kell színezned. Ha mondjuk harminchét, akkor sárgára, és így tovább. Ha mindenkinek jó a zászlója színezése, akkor átkelhetnek az Oroszlánok Hídján. 

Innentől nem azonosak a feladatok, ahogy a térképek sem. Egy csapat ugyanis mindig nálam állomásozik, az Orrszarvú Völgyben, ahol szóbeli akadályokat kell leküzdeniük, párbeszédeket kell lefolytatniuk, így fontos a ritmus. Nem lehet torlódás a Völgyben.

A Kaktusz Tengeren akkor juttok át, ha egy lyukas szövegben megfelelően helyezitek el a szavakat. Ha minden jól megy, egy szó kimarad. Ha ügyesek voltatok, akkor az az egy szó lesz a megfelelő jelszó, aminek segítségével továbbmehettek, öt ponttal gazdagabban. A következő borítékot akkor kapjátok meg, ha a helyes jelszót megmutatjátok nekem.

A Homokvárban hallásértés feladat vár rátok. A terem végében elhelyezett CD lejátszón Joe szelleme osztja meg veletek táskája tartalmát. Igaz, hamis feladatban bizonyíthatjátok, hogy mik vannak nála, illetve mik nincsenek. 10 állítás. Öt pont, ha mind jó. Itt magatoknak javítotok a feladat után megkapott megoldólapról. A Homokvár necces rész. Jó lenne, ha több CD-lejátszó is lenne, torlódás esetére. Az sem mellékes, hogy becsületesek legyetek javításkor.

A Skorpió Dombon egy olvasott szöveg megértése a feladat. A szövegből kiderül majd számotokra, hogy mennyi idős is Joe, magas-e vagy alacsony, dundi vagy sovány, milyen a haja, a szeme, a hangulata, mikor van a szülinapja, hol van most. Kiderül az is, hogy nincs egyedül. Van egy kutyája, Félelmetes Jack, aki hatalmas, fekete és borzasztóan vad. Kérdésekre kell válaszolnotok a szöveg alapján. Idén ezen is változtattam, mert ez egy gyors osztály.

Az óra mesésen lezajlik. Semmi torlódás, semmi fennakadás. A csapatok nagyjából azonos képességűek voltak. Itt még nincs akkora különbség a gyerekek tudásában. Hálás vagyok, hogy szépen tudtak együtt dolgozni. Nem volt vita, nem volt hallgatózás, szerintem a javítások is becsületesen történtek. Tudják, hogy ha észreveszek huncutságot, akkor pontlevonás jár. Kicsengetéskor éppen a "kincseket" osztom. Apró csokik, radírok, ceruzák, matricák. Helyezéstől is függ. Örülök, hogy örülnek a nyereményeknek. Volt osztály már, ahol szájukat húzkodták, mondván, hogy ezek milyen kincsek. Mire elbúcsúzunk már öt perc eltelt a szünetből. Kedvesen mondják, hogy menjek csak, majd ők visszarendezik a termet. Boldogan távozom, bár tudom, hogy a munkafüzetben így kimarad az összefoglaló lecke. Most így foglaltunk össze. A következő órán még összeírjuk az átnézendőket, megbeszéljük a tanulási technikákat. Több gyakorlásra nem marad idő, de a mai órán úgy tűnt, minden flottul megy. 

A folyosóra kilépve nekem szalad egy apróbb fiú. Kétszáz darabra hullik a kezemben tartott mappa tartalma. Összeszedegetjük. Sok apró kéz segít. A gyerekeket kérem, hogy ne gyűrjék össze a borítékokat. Annyira. Becsengetnek. Jön a második óra. Szaladok lefelé. Magamban szedegetem össze a következő óra lépéseit. 

- Bárcsak minden óra ilyen lehetne. - gondolom magamban, amikor rápillantok a következő óravázlatomra. Szedem a lépcsőfokokat. Ismét felfelé.

(Folyt. köv.)

Olvastad az előző részeket?

Prológus

Első fejezet - Az időbeosztásról

Második fejezet - A munkaidőről

 Harmadik fejezet - Egy fogadó óráról

Negyedik fejezet - Lemorzsolódó tanulókról

Ötödik fejezet - A füzetekről

Hatodik fejezet - Egy estéről

A bejegyzés trackback címe:

https://mineklettemtanar.blog.hu/api/trackback/id/tr812787052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Bear 2017.08.30. 18:23:23

Oh igen, a játékos órák saját gyártmányú eszközeivel az a legnagyobb baj, hogy rém gyorsan amortizálódnak. Én már vettem laminálót és fóliákat, minden évben kitalálok egy csomó játékos gyakorlást, összefoglalást, direkt laminálom a kis kártyákat, hogy kitartsanak a következő évig, aztán mindig tönkremegy egy-kettő belőlük. Például úgy, hogy a gyerek, aki egyetlen pillanatig sem tud matatás nélkül megmaradni, összetekeri, összehajtogatja, szétcincálja őket. Kis kárnak tűnik, de egyfelől vérzik a szívem, hogy ennyire becsülik a munkámat, másfelől nagyon macerás (és papír- meg fóliapocsékolás) újra kinyomtatni, laminálni őket, ti. a kártyák különböző színűek, így egy rongált lapocska pótlása jellemzően egy A/4-es színes lap veszteség. Kicsinyes vagyok? Ezt is én veszem évről évre. Jöttem már ki játékos óráról keserű szívvel, és sok idő kellett, mire vissza tudtam gyömöszölni magamba az "ezeknek minek" érzést. Mindjárt meg is fogom kapni ezért a trolloktól azt, hogy takarodjak a pályáról, meg minek sírok, ott a nyár, meg ha értelmesebb lennék, nem lennék tanár. Kihagytam valamit?

MinekLettemTanár 2017.08.30. 19:07:35

@Mr. Bear: Szuper vagy! Nekem még nincs laminálóm; tényleg jobb úgy. A fő gond az, hogy ezen eszközök létrehozása saját költség. Pótlásuk szintén. Nyeremény dettó. Kell húzni egy határt sajnos. A pénz mellett az idő a másik fájdalmas tényező. Egy-egy ilyen órát létrehozni több óra. Nem feltétlenül vethető be minden évben, minden osztálynál ugyanaz...Számos buktató van, amit előre át kell hidalni. Maga a teremrendezés is idő. Illetve nem ártana értékelni is a végén alaposan. A magam részéről imádom az ilyen órákat, azonban az elmúlt 5 évben magamhoz képest kevés ilyet tudok felmutatni. :( Azt a keveset is gyakran érik támadások: hangos, nem tanulás...kimaradt feladatok stb. próbáltam érzékeltetni ;)

Mr. Bear 2017.08.30. 20:18:27

@MinekLettemTanár: a Lidlben minden évben van lamináló, mindössze ötezer forint, ott vettem, a hozzá való fóliát is. Szintén ott van minden évben színes fénymásolópapír, két csomag elég szokott lenni egy tanévre.

A legtöbbet a csoportképzéssel szoktam vacakolni. Nyelvtanból adják magukat a szófajok, egyéb szabályok, irodalomból egy-egy vers jellemző szavai (és ha megvan a szerző-cím, máris pluszponttal indul a csapat). Történelemből a legkönnyebb ilyet gyártani: kortársak, rokonok (Pl. Mátyás, Hunyadi János, Szilágyi Erzsébet, Corvin János) stb.

A jutalom a legtöbb esetben: egy-egy ötös a győztes csapat tagjainak. Szoktam úgy is játszani, hogy a csapattagok meg vannak számozva, és dobókockával dobjuk ki, hogy ki jön a táblához megoldani a feladatot (na, ha valami, akkor ez nem működik minden osztályban!), így kisebb esély van a "potyautsságra".

MinekLettemTanár 2017.08.30. 20:45:04

@Mr. Bear: Olyan szép, amikor egy szimpla csoportalakítás mögött is tudás van már. :)

Köszi a Lidl-s tippet. Mindig lemaradok róla :(

Nálam az egyik kedvenc csoportalakítás... az M&Ms húzás :D Színek szerinti csoport...semmi extra....de utána megehetik :D egy szem cukor :D de mégis, valamiért imádják. :)
Nekem a neheze gyakran a viták....már csoportalakításnál van, hogy hatalmas balhét csapnak, duzzognak....együtt dolgozni is meg kell tanulni. ;)

KovácsLajos19 2017.08.30. 23:16:46

Jók vagytok! Jó dolga van a kölköknek ilyen tanárok mellett. Csak az a csodás fizetes ne lenne. Szégyen, hogy otthon ennyire becsülik csak a tanárokat. További jó munkat!

Mr. Bear 2017.08.30. 23:26:14

@MinekLettemTanár: Húú, az M&Ms ötletet helyben nyúlom le!

Ezek szerint én szerencsés vagyok, mert nálam még nem volt hiszti a csoportbeosztás miatt. Van irányított csoportképzés is, amikor történelemből az osztály négy nagyágyúját "szétsorsolom".

A hangosság miatt egyszer panaszkodott kolléga, akkor az volt az egyik feladat, hogy ismert versek ritmusát kopogtam, és amikor rájöttek a gyerekek a megoldásra, igencsak üvöltöttek :))

A játékos órán tényleg kevesebbet tanulnak, mintha frontálisan nyomnám, de olyan élményeket kapnak, amik sokkal fontosabbak, mint az aktuális tudás.

Mr. Bear 2017.08.30. 23:33:59

@KovácsLajos19: Köszönöm, ez olyan jól esett, de komolyan.

Fizetés: az enyém idén konkrétan csökken, pedig több órám lesz. Tavaly kifizették a nemlétező kolléga helyettesítését (aka betöltetlen álláshely - magyarul: betölthetetlen álláshely, mert senki nem jelentkezik), idén meg nem. Így jártam.. A mi sulink még egész szerencsés, mert csak négy tanári állásra nem találtunk jelentkezőt, másutt sokkal rosszabb a helyzet.

MinekLettemTanár 2017.08.30. 23:35:44

@Mr. Bear: a kevesebbet tanulnak, nézőpont kérdése. Ismeretanyag....lehet kevesebb, de a szociális fejlődés....manapság mindennél többet ér. Így, hogy középsuliban újrarágják az általános iskolai tananyagot, sokszor úgy gondolom, hogy többet adunk, ha megtanulnak helyzeteket megoldani, vagy éppen viselkedni, mint egy adott tényt. A történelem tanítás nem könnyű általános iskolában.....legtöbbször kapom kérdésnek, hogy "minek történelmet tanulni?"....biztatlak, hogy adj bele mindent...ne csak frontális munka legyen a töri. :)

KovácsLajos19 2017.08.30. 23:49:24

Történelmet szivesen tanítanék később. De elhiszem, hogy a kölköknek ez nem a kedvence. Már agyalok, hogy lehetne pimpelni az órákat majd, milyen pluszt lehet belevinni, hogy ne legyen száraz az anyag.

Mr. Bear 2017.08.30. 23:51:59

@MinekLettemTanár: Egyetértek, sokkal fontosabb a szociális kompetencia, mint bemagolni valamit ész nélkül. A történelemmel az a baj, hogy egy 10-11 éves gyereknek még nincs tér- és időszemlélete, jó esetben a szülei gyerekkorát tudja felfogni, mint múltat, én meg jövök neki a hatezer évvel ezelőtt történt dolgokkal. Alsóban az egyetlen térkép, amit látott, Magyarországé volt, felsőben töriből az első lecke első kérdése: vajon miért nincsenek Amerikában ősember leletek. Folytathatnám napestig, agyrém az egész, amit elvileg tudniuk kéne.

KovácsLajos19 2017.08.30. 23:52:02

@MinekLettemTanár: ez a minek kell történelmet tanulni kérdés pusztító. De ha visszafordítod, Trónok harcát nézel? Az élet megeszi reggelire azt a vacakot. Csak egy kis fantázia kell hozzá és egy kicsit más szögből kell nézni ;)

KovácsLajos19 2017.08.30. 23:54:09

Nagyon jó, hogy van ez a blog. Előrebocsájtom, hogy lopkodni fogom az ötleteket ;)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.09.02. 12:12:50

Gyakorlótanításon tartottam technikaórát - nem most volt - hát öröm volt nézni, ahogy az elején megkapták a feladatot, és utána lelkesen munkához láttak, végre nem csak ülniük kellett :)
Amellett, hogy véleményem szerint szükség van lexikális ismeretekre az oktatásban (az arányuk más kérdés), szerintem is sokkal több ilyen jellegű foglalkozás kéne általános iskolában :)

Mr. Bear 2017.09.20. 19:03:47

Kedves Blogger,

most láttam a Lidlben ezer valahány forintért 250 db színes fénymásolópapírt, összesen 10 szín van benne.

Lesz új poszt? Nagyon sajnálnám, ha abbamaradna a bolg. És félek, hogy a fejedre koppintottak, mert beazonosítottak...
süti beállítások módosítása