Minek lettem tanár?

Minek lettem tanár?

Lemorzsolódó tanulók

2017. augusztus 24. - MinekLettemTanár

A korai iskolaelhagyás ellen küzdeni kell. Küzd az egész ország. Egyik fele jobban, mint a másik. Ez egy többirányból érkező támadás, amivel az útközben elpotyogott morzsákat felszedegetjük, és visszaragasztjuk a kenyerünkre.

Ám egy sima, földi tanár, mondjuk egy általános iskolában, mondjuk én, nagyjából ennyit tud meg, a hirtelen elkezdett küzdelemből:

A lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló fogalma: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§ 37. pont:

"lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló: az a tanuló, akinek az adott tanévben a tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti vagy a megelőző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé,"

Az osztályfőnökök számolnak hát. Havonta készül a statisztika. Félévente áttekintődnek a lemorzsolódott tanulók. A vezetőségek intézkedéseket kezdenek. Kijelölnek kötelező felzárkóztatásokat, közös leckeírást,fejlesztő órákat és még ki tudja mit.

*

Ha a reggeli fénymásolós, előpakolós, naplóvárós fél órát is beleszámoljuk, akkor megkezdem a nyolcadik munkaórám kedden. Lemorzsolódó tanulók. Közös leckeírás. Hetedik-nyolcadik évfolyam. Három óra.

Szomorú, fáradt arcok. Beszélgető hátak. Sokan közülük szintén a nyolcadik órájukat kezdik. A múlt héten a szüleik levélben értesültek arról, hogy lemorzsolódás veszély van. Nem láttam ilyen levelet, nem tudom, konkrétan mi áll bennük, de azt tudom, hogy ez a második ilyen "foglalkozásuk" idén. Tegnap egy kollégámmal voltak, akit nem tudtam ma elcsípni, hogy váltsunk pár mondatot. Ezek a gyerekek kaptak minimum napi egy óra plusz iskolában töltendő időt. Valahogy az a lényege, hogy felkészültebbek legyenek. Leegyszerűsítve javuljon a jegyük. Még egyszerűbben: legyen kész a házi feladatuk. Különösen hosszabb eligazítást nem kaptunk erről. Nem jött semmiféle szakember továbbképzést tartani, vagy agymosást, vagy bármit.

Muszáj névsort olvasnom, mert jó részüket nem ismerem, nem tanítom. Adminisztrálnom kell a hiányzókat, és a tavalyi tapasztalataim alapján, meg kell kérdeznem kinek van itt a leckefüzete. A leckefüzet fontos lenne, mert nem ártana tudni, hogy mi is a házi feladat, ahhoz, hogy elkészülhessen. Tavaly rengeteget magyaráztam tanulóimnak a leckefüzet fontosságát. Sokan azt hiszik, képesek megjegyezni a házi feladatot. Azonban többen közülük még azt sem tudják megmondani nap végén, hogy milyen óráik voltak aznap. 

Öt hiányzó. Három leckefüzet van itt. 

- Nekünk nincs házink. - integet egy hetedik cé-s.

- Nekünk sincs. - vágják rá kórusban a nyolcadik a-sok.

- Akkor nekünk se! - kiabál egy nyolcadik bé-s.

Póker arccal káromkodok magamban. Megint a régi nóta. Ezeknek a gyerekeknek eszük ágába sincs tanulni itt. Szeretnének egyszerűen túl lenni ezen. Biztos van kivétel. Előkeresem a telefonom. Lefotóztam az összesített hetedikes-nyolcadikas órarendeket, hogy tudjam, milyen óráik voltak ma. Mindig az aznap feladottakat kell délután csinálni, mivel az a felszerelés van ott. Nekilátok. Öt különböző osztály tizennyolc tanulója ül velem szemben. A hetedik a-sokkal könnyű dolgom van. Itt van a három leckefüzet. Neki is kezdenek az írásbeliknek.

- Hetedik bé. Az első órátok kémia volt. Mit vettetek az órán?

- Ma nem is volt kémiánk. - kiálltja az egyik.

- Dehogynem volt. Mekkora fogyatékos vagy! - reagál az osztálytársa. Röviden, de határozottan kifejtem, hogy miért nem találom helyénvalónak a fogyatékosozást. Regina közbeszól:

- Itt mindenki fogyatékos.

- Anyád az. - érkezik a hihetetlen gyors válasz. Kifejtem, most már csak tőmondatokban, hogy miért is vagyunk itt, és miért nem szerencsés egymás anyukáját lefogyatékosozni, majd elkérem a kémia könyvet a hetedik bé-sektől.

- Nincs itt! - mondják, szinte egyszerre mind a négyen. Eldöntöm, hogy akkor elkérjük az a-soktól, vagy a cé-sektől. Azonban nekik ma nem volt kémiájuk. Elballaghatnék a könyvtárba, kikereshetnék egy hetedikes kémia könyvet, azonban nem teszek ilyet. Nem hagyhatom magukra őket, mert szétszednék a termet és egymást is. A kémia ugrik.

- Második órátok biológia volt. Miről tanultatok? - kérdezem.

- Valami szarról. - érkezik a válasz, némi habozás után. Próbálom nem elképzelni biológia szakos kollégámat egy műanyag szemléltető eszköz előtt. Elkérem a tankönyvet. Miközben lapozom, pár szóban kifejtem, hogy a szar mennyire nem megfelelő szó bizonyos helyeken és szituációkban. A negyedik héten járunk, így hamar megtalálom a keresett fejezetet. Négy oldalas. A képek mind kidekorálva. A teljes fejezet kiemelve neonzöld filccel. Minden sor. Megkérem őket, hogy olvassák el a négy oldalt.

- Előbb akkor a német házi. - nyögi az egyikük. Végre tollat vesznek a kezükbe. Nekilátnak. Ránézek az órarendjükre a fotón. Kémia, biológia, matematika, német, nyelvtan, történelem, tesi. Hét órájuk volt. Ebből hat órában biztosan kaptak házi feladatot, ha mást nem, az órai anyag áttekintését. 

- Hetedik cé. Azt mondjátok nincs házitok. - nézek a kis csoportra.

- Nincs. - ingatják a fejüket teljes komolysággal.

- Rendben, akkor nézzük az órarendet. Tesi, angol, matek, rajz, történelem. - nézek rájuk kérdőn.

- Matekból, meg rajzból, meg tesiből nincs lecke. Angolból témazárót írtunk. Töriből sosincs lecke. - mondja az egyikük, büszkén vigyorog.

Felhúzom a szemöldököm. Eszembe jut a sok évszám, fogalom, vázlat, hangosan felolvasás gyerekkoromból.

- Mit tanultatok a mai történelem órán? - érdeklődök.

- Összefoglaltunk. - mondják készségesen.

- Akkor a következő órán témazárót írtok!? - érdeklődök tovább.

- Igen. És? - néz rám értetlenül három szempár.

- Át kellene olvasnotok az egész fejezetet. Tudni az évszámokat, fogalmakat, történéseket. - mondom, és nyúlok a könyvért. Csalódott arccal nézik, ahogy lapozok. Nem örülnek, hogy tudom, miből áll egy töri TZ. Ez a könyv, mintha még sosem lett volna kinyitva. Se egy aláhúzás, se egy gyűrődés. A tartalomjegyzékhez lapozok,  végigfutom. A szemem megakad az oktatáspolitika a horthy korszakban című leckén. Majd hangosan felolvasom a számukra feladott fejezet címet:

- A nemzetállamok kora és a gazdasági élet új jelenségei. Ez nem vészes. Huszonkilenc oldal. - mosolygok, bár tudom, hogy ezeknek a gyerekeknek huszonkilenc oldal elolvasása figyelmesen mission impossible. 

- Nem fogok magának huszonkilenc oldalt elolvasni. - böki oda durcásan az egyikük. Elengedem a fülem mellett és felosztom a fejezetek közül a -szerintem- leglényegesebb hármat köztük.

- Egy fejezetet elolvasol, majd elmondod a másik két osztálytársadnak, hogy a te fejezeted miről szólt. Hmm? - mosolygok rendületlenül, ők pedig kelletlenül nekilátnak.

Húsz perce zajlik ez a "foglalkozás". Eddig nem túl eredményesen. Bár nézőpont kérdése, hogy mi számít eredményesnek. Van kollégám, aki majd bejön, leül, ordít hármat, megfagy a levegő, elkezd javítani, a gyerekek meg várják, hogy túl legyenek ezen is. Megértem. Nem fizetett túlóra. 

- A gazdasági élet új jelenségei. - mondom vagy gondolom. 

Jöjjenek a nyolcadikasok. Itt csak két osztály képviselteti magát. Természetesen egyiknek sincs házi feladata, elvileg. 

- Nyolcadik a. Órarend: matematika, ének, erkölcstan, fizika, német, irodalom. Kezdjük a matekkal. Vegyétek elő a felszerelést végre. - mondom. Nézek komolyan. Olyan komolyan, ahogyan azt a korai iskolaelhagyás elleni küzdelem idején kell. Páran megmozdulnak, azonban egy elszánt kék szempár csíkba húzódik.

- Nem. Nem tanulok matekot, majd a különtanárral. Ma megyek. - sziszegi.

- Rendben. Akkor tanulj németet. - javaslom.

- Fel vagyok mentve. - sunyorog. 

Eszembe jut, hogy nem vagyok tisztában a körülményekkel. Ki SNI-s itt, ki BTMN-es, ki nem. Aki SNI-s, annak mi az SNI-je. Diszgráfia, diszkalkulia, diszlexia? Ki miből van felmentve, kinek kell hosszabb idő, ki végezhet ritmikus mozgást óra közben, ki hozhat be laptopot, ki mi....mi, ki...

- Irodalom? - mosolygom vagy vicsorgom ki magamból?!

- Nincs lecke. - fölényes fejlendítés és egy dab.

- De igen, van. - bevillan a mellettem egyik suhanó irodalom tanár arca, amint mondja nekem valahol, valamikor, hogy "nyolcadik a - vers - fontos - szia - kitartás". 

- A vers. - mondja másik kettő, akik felmérték a helyzetet.

- Pöcsök. - fordul oda hozzájuk a kék szeműm, és előkaparja az irodalom könyvét. Megkérem, hogy ne használjon ilyen szavakat az iskolában. Gúnyosan elsziszeg egy elnézést.

- Nyolcadik bé. - próbálom leplezni, hogy elfogyott a türelmem. A hetedik bések ordítva kérnek segítséget a német házihoz.

- Nekünk is a vers. - mondja egy lány. Hálás vagyok neki, hogy megkímélt a faggatózástól. Odamegyek a már húsz perce készülő német házik közé. Az agyam legmélyéről húzom elő a szavakat, kisilabizálom, hogy mi is a feladat, majd igyekszem segíteni. Jöhet a biológia!

*

Túl az első fél órán egy perccel, immár mintha mindenki tanulna. Leülök. Leírom a névsort magamnak, hogy utána nézhessek a SNI, BTMN témának. Elbambulok két percre. Azon gondolkodok, mi lenne, ha a tananyagban az ismeretanyag a minimum lenne. Ha már sok az óra, akkor lehetne a minimumot több irányból megnézni, begyakorolni. Ezekre a délutáni küzdelmekre meg járhatnának a kiemelkedő érdeklődésűek, valami pluszt tanulni. Olyanok, akik akarnak tanulni. A két perces bambulás hiba volt. Visítás ránt vissza.

Az úgy volt, hogy Zoli közölte, hogy ő nem olvassa ezt a fost (történelem), mert hosszú. Erre Zsóka kibökte, hogy ő sem, mert ő meg egy mukkost sem ért. Erre Péter megállapította, hogy Zsóka fogyatékos. A hetedik a-sok meg vonyítani kezdtek, hogy ilyeeen zaaaajbaaan neeeeem leeeeheeeet tanulniiiiiiiiiiii.

Rendet teszek. Duzzogva olvasnak. Szerintem már a hajam is izzad. Odamegyek a verseket kikérdezni. Még semmi. Még csak tíz perce tanulják. Oda lépek a biológia könyv felett görnyedő csoporthoz, javaslom, hogy minden bekezdésből próbálják kiírni a lényeget, a kulcsszavakat, vagy vázlatot készítsenek.

- Mi? Minek? Nincs is füzetünk. Mit tud maga a biológia tanulásról. Csak maximum el kell olvasnunk. - repkednek a szavak.

Látom magamat, mint egy time-lapse felvétel, ahogy rohangászok, segítek, olvasok, felidézek, fegyelmezek. Ötvenötkor automatikusan pakolni kezdenek. Négy óra. Elköszönök. Kiviharzanak. Leteszem a cuccokat a tanáriba, felkapom a 15 füzetet, amit ma még biztosan kijavítok. Nagyjából eredménytelennek könyvelem el az előző egy órát. Rémesen elfáradtam. Tehetetlen és tanácstalan vagyok. 

Megyek a gyerekem elé. A saját gyerekem elé. Indulás edzésre. Amíg edz, én majd javítok.

***

A VÉGZETTSÉG NÉLKÜLI ISKOLAELHAGYÁS ELLENI KÖZÉPTÁVÚ STRATÉGIA

Tájékoztató a lemorzsolódás megelőzését szolgáló korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer bevezetéséről

Szóval, egy sima, földi tanár, mondjuk én, mit is kellene csináljon az országos küzdelemben?

(Folyt.köv.)

Olvastad az előző részeket?

Prológus

Első fejezet

Második fejezet

 Harmadik fejezet

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mineklettemtanar.blog.hu/api/trackback/id/tr4712774194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

glorianna 2017.08.25. 12:26:34

Költői a kérdés, nyilván nem a blog írójának kell(ene) válaszolnia. Ámde:
"Sokan közülük szintén a nyolcadik órájukat kezdik." - 13-14 éves gyerekek, akiknek mozogni kellene, lehetőleg szabad levegőn, mélázni a saját komoly gondjaikon, beszélgetni kortársakkal és felnőttekkel, szóval mindent inkább, mint a felzárkóztatásnak nevezett további egy órányit zárt térben seggelve senyvedni.
Az érem másik oldala: sok gyerek úgy nevelődött, hogy minden kívánsága azonnal teljesült, lehetőleg még a kimondás előtt, más gyerekek pedig nőttek, mint a dudva, figyelem és szeretet nélkül, ismét mások komoly hátrányokkal küzdenek, és ők mind együtt "rázúdulnak" az iskolára. Ahol vagy van elkötelezett és hozzáértő szakember a helyzet(ek) kezelésére, vagy nincs. Ahol vagy vannak tárgyi feltételei a felzárkóztatásnak, vagy nincsenek. Ahol vagy van szándék a valódi felzárkóztatásra vagy csak a felsőbb utasításból származó feladatot akarják kipipálni...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.08.28. 22:39:13

És sajnos ez a teljes érdektelenség kíséri végig az életüket. Felnőttként is kb. ennyire fogja őket érdekelni bármi, ami nem valami trendi, szórakoztató, hanem akár alkotás, akár fejlődés.
A franc tudja, de valahogy nekem sok olyan ismerősöm van, aki alkot, és mindig fura olyanokkal lenni, akik csak néznek, hallgatnak valamit, de sosem hoznak létre semmit.
Mindenkinek van, ami macera az iskolában, de azért ha semmi sem érdekli őket, az baj. Hogy később is, az még nagyobb. Ugyanígy szakma, valami... a vége, hogy elvégez akár egy egyetemet, vagy szakközepet, és sosem szerette azt, amit csinál.
Baromi nagy hiányosságok vannak, pedig a kisgyerek alapvetően minden iránt érdeklődik, és még a gonosz iskolában is talál érdekeset, ha megfelelő közegben van. Megfelelő iskola, megfelelő család.
Az otthoni fegyelmezés hiányát nem is mondom.
süti beállítások módosítása