Minek lettem tanár?

Minek lettem tanár?

Differenciált munkabér tanároknál

Szavazz, mondj véleményt! Te miként tennél különbséget?

2017. szeptember 02. - MinekLettemTanár

Ez a blog eddig egy történet mesélés volt. A történet folytatódni fog, azonban néha meg kell állni, körülnézni, aktuális dolgokon elmélkedni, vagy éppen véleményt mondani.

Gyakran gondolkodok azon, hogy a jelenlegi körülmények között lehetséges-e minőségi munkát végezni. A saját elvárásaimnak sem tudok megfelelni... vajon másokénak? 

A differenciált munkabér jelenlegi esetét hagyjuk is... egy beígért béremelés utolsó lépcsőjét differenciálni, mindenféle szempontrendszer nélkül, vicces. 

Azzal talán mindenki egyetért, hogy igen differenciálni kell a pedagógus béreket, bár csak csendben, szemlesütve jegyzem meg, hogy már differenciálva van. Végzettség, kor és minősítő vizsgán történő átesés alapján. Ez is egy érdekes kérdés az egyenlő munkáért egyenlő bért alapelv vonalán haladva, de most ezt is hagyjuk.

Nézzünk hát előre, nézzünk a jövőbe. A Nemzeti Pedagógus Kar el is készítette gyorsan a mintát az értékelési rendszerhez, mivel úgy tűnik, hogy ez a jövő...a differenciált bér. Az értékelési rendszer javaslatát ITT találod meg, bár több sebből is vérzik. Ezeket a vérző sebeket is átugrom (ha te észreveszed, nyugodtan írd meg hozzászólásban), és nézzük meg gyorsan azt a konkrét szempontrendszert, amit kínál az NPK az intézmenyeknek.

"VI.6. A megadott források alapján az intézményvezető az egyes pedagógusokról értékelőlapot
készít, amelyen az alábbi szempontokat 1-10-ig terjedő skálán értékeli:


- Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
- Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése
- Pedagógiai folyamatokhoz, tevékenységekhez kapcsolódó önreflexiók
- A tanulás támogatása
- A tanuló személyiségének fejlesztése
- Az egyéni bánásmód érvényesülése
- Sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres
neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
- A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés
- Nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység
- Osztályfőnöki tevékenység
- Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos
értékelése, elemzése
- Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért"

Látjuk ezeket a munka minőségét firtató szempontokat, hümmögünk is nagyokat. Hirtelen nem is tudom, hol kezdjem, de talán legyen akkor az a jelenlegi bejegyzés fő kérdése, hogy HA ezek a szempontok a minőség, akkor hol van figyelembe véve a mennyiség? Mivel ezen szempontok között nagyjából sehol, ezért úgy érzem, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar azt feltételezi, hogy mindenki egyforma mennyiségű munkát végez. Vajon egyforma feltételekkel állnak a tanárok a startvonalhoz eme értékelési rendszerben?

Igen, igen, minden tanár egységesen 22-26 tanórát és egyéb foglalkozást tart jelenleg az országban, bár inkább 26 tanórát és még valamennyi egyéb foglalkozást. Nézzük meg, hogy ha egységesen mindenki 26 tanórát tart, akkor is ugyanazt a mennyiséget dolgozza-e. Véleményem szerint ugyanis a mennyiség a minőség rovására megy egy bizonyos szint után. Úgy gondolom, ha már differenciáljuk a pedagógus béreket, akkor kezdhetnénk a mennyiségi kérdésekkel a fentiek helyett, vagy éppen mellet?!

Mivel minden bizonnyal elfogult vagyok, így rátok -kedves hozzászólok- bízom a mennyiségi kérdés eldöntését. Ne felejtsétek: a kérdésekben szereplő tanároknak egységesen 26 tanórájuk van.

 

 

 

Szeretném megvárni a válaszaitokat, mielőtt kifejtem a saját véleményem, így ne fogjátok vissza magatokat! Természetesen kíváncsi vagyok a bővebb véleményetekre is, mind a szavazás kérdéseit illetően, mind a jelenlegi differenciálást illetően (lásd fentebb, halkan elsuttogva). 

Te differenciálnád a tanári béreket egyáltalán? Ha igen, mi alapján? Ha nem, miért nem? 

Mi a véleményed a Nemzeti Pedagógus Kar szempontrendszeréről?

Előre is köszönöm a szavazataitokat, válaszaitokat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mineklettemtanar.blog.hu/api/trackback/id/tr912798914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.09.03. 11:55:58

Nem valószínű, hogy jó ötlet differenciálni. Hatalmas külömbség lehet 20 és 30 gyerek között (lehet ám, hogy a 20 kezelhetetlen igényel több munkát!) . És végzettség, stb. alapján is lehetnek olyan külömbségek, amik megtévesztőek.
Ha az igazgató adja a plusz juttatást, akkor részrehajló lesz (100%). Ha előre meghatározott, az meg minden lesz, csak nem igazságos.
Esetleg valamilyen teljesítményalapú jutalmazás lehetne, az eddiginél magasabb alapbérek mellé, de azt is elég nehéz lenne megítélni - pláne objektíven - mire lehet adni.

MinekLettemTanár 2017.09.03. 12:18:24

@ColT: Még nem szeretném kifejteni a teljes véleményem (majd később). Szerintem is nehéz a "minőségi teljesítményt" mérni egy pedagógus esetében. A jelenlegi tervek szerint, mint láthatod, az igazgatók pontozzák majd a tanárokat valamilyen szempontrendszer alapján (a közzétett szempontrendszer egy javaslat a Nemzeti Ped. Kartól...) és az eredmény alapján differenciálják majd a béreket. Vajon mérhetőek a megadott szempontok? Pl.: A tanulók személyiségfejlődése...?

Mr. Bear 2017.09.03. 13:14:34

Csak hogy tisztán lássunk: a nagy hangon beharangozott differenciálás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a pedagógusok bére NETTÓ 3-7 ezer forinttal fog nőni. És most tessék megkapaszkodni: ez hivatalosan nem béremelés, hanem BÉRPÓTLÉK, nem épül be az alapbérbe. Vagyis ha valaki kategóriát ugrik, akkor ez a nettó alamizsna olyan, mintha nem is lenne.

Én is rettegtem, mi lesz a differenciálással, féltettem az igazgatónkat, mert ha differenciál, azért fogják utálni, ha meg nem, akkor azért. Szerencsére (?) az élet ezt megoldotta, ezt az összeget röhejes lenne differenciálni, a tantestületi értekezleten fél perc alatt végeztünk a témával. Nem lesz differenciálás.

A nehezen kezelhető osztályokkal való munka egyik kulcs az, hogy ne adj nekik időt arra, hogy mással foglalkozzanak, mint ami a feladatuk. Vicces nézni, hogy az állam ugyanígy bánik a pedagógusokkal: állandóan foglalkoztatja őket mindenféle kimutatásokkal, pontrendszerrel, nehogy idejük maradjon a rendbontásra. Csak szólok: nem vagyunk hülyék, látjuk.

És ha már mesélek, akkor elmondom azt is, hogyan tehetek szert pl. egy csomag hurkapálcára, ha arra van szükségem a tanításhoz. Pénz ugyanis van rá, szavam nem lehet. És milyen egyszerű: a hónap 20. napjáig írásban jelzem, hogy hurkapálcát szeretnék és mennyiért. Ezt néhány hét alatt hipp-hopp jóvá is hagyják, majd fogom az iskola bankkártyáját, elmegyek, megveszem. Ha esetleg olyan balga lennék, hogy megvenném a magam pénzéből, akkor a számlát a hajamra kenhetem, mert csak az iskola bankkártyájával lehet vásárolni. Tudja még követni valaki? Ugye, milyen egyszerű az egész?

MinekLettemTanár 2017.09.03. 13:54:41

@Mr. Bear: A jelenlegi differenciálás egy dolog. Nézd meg légyszi a belinkelt NPK doksit. Tervezik a további differenciálást, a jövőben is. A jelenlegi nálunk is gyorsan lezajlott...

Amit írsz a rendbontásról abszolúte igaz....ha lenne egy szusszanásnyi időm, ami amúgy nincs, hacsak nem veszek el valamiből, akkor ott sorakoznak az e-mailek: tanévkezdő kiadvány (53 oldal); mondj véleményt a differenciálás szempontrendszeréről, vágj bele az "Út a középiskolába" mentorprogramba, legyél tájékozott a lemorzsolódással kapcsolatban és még sorolhatnám a több tízoldalas doksikat, amik jönnek folyamatosan odafentről. Esélytelen amúgy képben lenni a jogszabályi változásokkal is.

Az igazgatókat egyáltalán nem irigylem, sőt....szerintem őket is rendesen elbizonytalanítja, hogy esélytelenek mindent befogadni, mindenről tájékozódni, mindenből naprakészek lenni... nézd meg a fenti szempontrendszert...egy 60 fős tantestületben az igazgató ezeket a pontokat mindenkiről tudja?! Egyáltalán mérhetőek objektíven ezek? Egyáltalán van-e joguk mérni olyat, mint pl.: - Sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres
neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség

Hát kaptam én ilyen képzést? ... Persze képezhetem magam a netről mondjuk, de akkor nem javítok témazárókat pl...

Hurkapálca sztori: hahahahaha....

És a vége: becsukod az ajtót, és megoldod aztán hurkapálca nélkül...szomorúan, unalmasabban....

MinekLettemTanár 2017.09.03. 13:58:26

@Mr. Bear: ja és ezt a bérpótlék dolgot most tudtam meg tőled... :D

sárga nyúl 2017.09.03. 16:03:44

A helyesírásod után a kérdéseid színvonala mutatja a legjobban, hogy a magyar pedagógusképzés rendszeréből nem csak az SNI-BTM oktatás hiányzik, hanem az előszűrés is. El nem tudom képzelni, hogy sikerült így felvételizni. A diplomáról nem is szólva.

Mr. Bear 2017.09.03. 16:17:07

@MinekLettemTanár: "És a vége: becsukod az ajtót, és megoldod aztán hurkapálca nélkül...szomorúan, unalmasabban.... "

Rosszabb: megveszed magad. Vagy megveteted a szülőkkel, akik előbb-utóbb besokallnak, mert közben ezerrel nyomják nekik a demagóg propagandát, miszerint az oktatás ingyenes.

MinekLettemTanár 2017.09.03. 17:16:03

@sárga nyúl: Így van, hiányzik az előszűrés. Megnyugtatlak: sem a felvételim, sem az államvizsgám nem magyar nyelven zajlott. A szakdolgozatom sem magyarul írtam. Sajnálom, hogy ennyire bosszant. Megtisztelnél, ha a helyesírásom mellett egyéb kérdésekben is kifejtenéd a véleményed az oktatási rendszerrel kapcsolatban. Legyen szép napod!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.09.03. 17:36:53

@MinekLettemTanár: Rakás multinál szereztem ilyen tapasztalatot, hogy ezek állandóan mérni akarnak mindent. Nyilván annak a managementnek, ami amúgy nem sok szakmai tudással rendelkezik, valahogy meg kell magyarázni, mi merre tart, de azért valahol röhejesek néha a szempontok. Pl. ügyfélkezelés mérése azzal, hogy meddig tart - beszív egy helpdeskes egy macerás problémát, míg a mellette ülő 3 egyszerűt megold, torzul az eredmény.

Iskolában nagyon kevés mérhető paraméter van, szerintem. És globálisan összehasonlítani, hogy a borsodi vidéki iskola, a baranyai, vagy a pesti jobb, hát, még nehezebb.
Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy muszáj lenne ilyesmiket mérni...

MinekLettemTanár 2017.09.03. 18:19:01

@Mr. Bear: Köszönöm :) Megpróbálom :P

glorianna 2017.09.05. 17:52:03

Kedvesek, ismét meg kell állapítanom, hogy nincs új a Nap alatt :)
Huszonpár éve ugyanilyen cirkusz zajlott a tantestületekben, ui. éppen minőségalapú differenciált bért kívántak adni a pedagógusoknak. Akkoriban volt valami szempontrendszer is, sokkal szervezettebben zajlott a bevezetés, mint most - aztán 2 év alatt kimúlt, jött egy kormányváltás és ment a korábbi teljes értékelési rendszer a levesbe.
Harminc-valahány évvel ezelőtt - nem Mo-n - is hasonló papucsban botladoztunk: a heti 20 és 24 óra közötti túlmunkáért nem járt juttatás, az első túlóradíj a 25. órától számítódott, az is csak abban az esetben, ha trimeszteri átlagban kijött a heti 25 óra. A minőségalapú differenciálás pedig leginkább párttagság-alapú volt.
Nem gondolom, hogy ki lehet dolgozni egy, az egész országban mindenütt egyaránt érvényes és használható értékelési rendszert. Már csak azért sem, mert Karakószörcsög-alsó megmaradt, összevont osztályos kisiskolájában egészen mások a feladatok, mint pl. a Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskolában és Gimnáziumban. Valami többé-kevésbé használható HELYI értékelést ki lehet alakítani, arra vannak minták akár a magyar pedagógia múltjában, akár külföldi példákban. Az egy további kérdés, hogy a jelenlegi oktatáirányítás mennyire engedi (semennyire) a helyi kezdeményezések érvényesülését - és akkor a pedagógustársadalom tanult tehetetlneségéről még nem is beszéltünk.
(Jó 30 évig tanítottam több országban, sokféle iskolában - tizenéve pályaelhagyó vagyok.)

Cernusco Ridge 2017.09.10. 10:24:25

Mérhetőségi alapelképzelések, ha nem gondolkodunk rajta sokat:

- Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás:
dokumentumok begyűjtése (diplomák, tanfolyamok) vagy az igazgató lefeleltet :)

- Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése:
gyönyörű dokumentumok készítése (tanmenet, óraterv)

- Pedagógiai folyamatokhoz, tevékenységekhez kapcsolódó önreflexiók
remekbeszabott dokumentumok készítése

- A tanulás támogatása
nem kell hozzá dokumentumot készíteni (mert az óratervben, tanmenetben, fejlesztési tervben benne van)

- A tanuló személyiségének fejlesztése
fejlesztési terv és reflexió a végrehajtása után, alatt = szépséges dokumentumok készítése

- Az egyéni bánásmód érvényesülése
Reklamáló szülők száma alapján jól mérhető (az ő gyerekével miért nem úgy bánnak, mint a másikéval?)

- Sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres
neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség:
Dokumentum a felkészültséghez szükséges tanfolyam elvégzéséről...

- A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés
Tartalmas dokumentumokban leírjuk, mit teszünk ezek érdekében (plusz a tanmenetben és néhány más dokumentumban benne vannak ezeknek elemei)

- Nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység:
Fordított arányban áll a nemzetiségi, vallási okokból reklamáló szülők számával (és ezt az igazgató dokumentálhatja)

- Osztályfőnöki tevékenység
Egyszerű, mert rengeteg dokumentumot írhatunk a szülői kapcsolattartásról, a gyerekekkel való elbeszélgetésekről

- Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos
értékelése, elemzése:
Fejlesztési terv, tanmenet és erre írt reflexiók...

- Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
minden folyosói beszélgetésről dokumentáció majd reflexió készítése

- Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
továbbképzések elvégzéséről dokumentumok...
esetleg nyilatkozat, hogy vállalom ezekért a felelősséget

A mérhetőség szépsége ott kezdődik, hogy nemcsak mennyiségre, hanem minőségre és objektíven szeretnénk mérni. Pontosabban a tantestület által is objektívnek elfogadott módszerekkel. Még pontosabban: a tantestület minden tagja által objektívnek elfogadott módszerekkel.

A végén pedig hasonlítsuk össze, hogy ki dolgozik többet:

A matektanár sok-sok feladattal 30 fős osztályokban két évfolyamban vagy a biológiatanár sok frontális magyarázattal, 20 fős osztályokban négy évfolyamon?

Mr. Bear 2017.09.10. 23:36:09

@Cernusco Ridge: Bocsánat, nem értem vagy félreértem. Talán az az oka, hogy 30 órám van egy héten, és a múlt héten szűken számolva is 60 órát dolgoztam. Időnként bemutatkozom a családomnak. Ők megértőek, évkezdés, effélék. Hozzá vannak szokva.

Node: komolyan azt gondolod, hogy a legyártott papírok mennyisége alapján lehet megítélni egy tanár munkáját? Hogy én írjak dokumentumokat a szülőkkel való kapcsolattartásról? Minek? Kinek? Én emlékszem rá, mit beszélgettem velük, másnak meg mi köze van hozzá? A többi pontod ugyanilyen.

Nyugtass meg, hogy viccnek szántad, csak valahol nem találom a humorérzékem.

Cernusco Ridge 2017.09.11. 06:26:56

@Mr. Bear: nyugi, félreértetted (éreztem, hogy rövidebben kellett volna írnom :)

aarról írtam, milyen, "ha nem gondolkodunk rajta sokat"
azaz oldjuk meg ész nékül, egyszerűen
és ez odavezet, hogy papírozunk, mert azt könnyen lehet mérni - darabra, méterre (azt azért nem írom, hogy súlyra, mert épphogy nem a papírnak van súlya a pedagógiai munkában)

a végén pedig arra céloztam, hogy mennyire egyszerűnek tűnik a posztban lévő kérdésekre a válasz - sőt, tényleg egyszerű - ha a kérdés is ennyire egyszerű
A kérdés azonban nem egyszerű

Egyébként engem kifejezetten izgat, hogy hogyan lehetne valóban mérhetővé tenni, sőt összehasonlíthatóvá a tanári munkában azt, amit fontosnak tartunk. Nem a papírt, hanem a munkát.
Közben pedig kiderül, hogy a tanárok többsége nem szeretné, hogy mérhető legyen a munkája. (ami érthető, erről szólnak a kérdéseim)

És odajutunk, hogy az órai munkáját mindenkinek egyenlőnek tekintjük, a differenciálás alapja pedig a tanórán kívüli munka marad

Lobo Marunga 2018.01.05. 12:48:34

Szomorúan egyoldalú az írásod, úgy tűnik abból az egyébként teljesen alaptalan előfeltevésből táplálkozik, hogy az NPK a Kormány pedagógusnyúzó tapsolókórusa. Ajánlanám figyelmedbe azt az el nem hanyagolható tényt, hogy az NPK már a legelső ötlet megjelenésétől kezdve határozottan ellenezte a differenciálásnak ezt az ötletét, ezt minden lehetséges fórumon képviselte, és többször a nyilvánosság előtt is kritizálta. Az erről szóló közleményeket, állásfoglalásokat mind megtalálod az NPK honlapján a tudástér rovatban, és nem kell sok böngészés ahhoz, hogy találj egy sor elolvasható, megnézhető, meghallgatható interjút is a témával kapcsolatban. Hovatovább ezt az értékelési szabályzatot is egy tiltakozásukat kifejező közleményhez kapcsolták, ami egész pontosan itt olvasható: www.nemzetipedkar.hu/hirek/39 Ebben kifejezetten kijelentik, hogy ezt az egészet rossznak tartják, és kérik a visszavonását.
Az értékelési szabályzat is éppen ezért készült. Az NPK gyorsan kiadott egy szabályzatmintát, ami a jogszabályi előírásnak megfelel, viszont tulajdonképpen meghekkeli a rendszert. A jogszabály szerint ugyanis akár differenciál az igazgató, akár nem, szabályzatot mindenképpen kell csinálnia. A közlemény ezt külön is kifogásolja, de hogy ne más tegye meg, az NPK gyorsan csinált egy olyan szabályzatot, ami nemhogy lehetővé teszi a differenciálás elkerülését, hanem ha az iskola így hagyja jóvá, akkor még meg is akadályozza a differenciálást. A VII.2. pont szerint csak azt a pedagógust lehet értékelni, akiről az összes előírt forrás megvan, nevezetesen: a pedagógus önértékelése, a pedagógus tanfelügyeleti értékelése és a pedagógus minősítésének eredménye. Ilyen pedagógus az egész országban van talán néhány tucat, és egyetlen olyan nevelőtestület sincs, ahol mindenkinek meglenne mind a három. Tehát ez alapján a szabályzat alapján sehol sem tudnak mindenkit értékelni. Márpedig a szabályzat azt is előírja, hogy csak akkor lehet differenciálni, ha mindenkit értékeltek (VIII.4.). Tehát ha egy iskolában ezt a szabályzatot fogadják el (ami egyébként csak javaslat, mindenki úgy írja át, ahogy akarja), akkor tulajdonképpen a saját szabályzatuk teszi lehetetlenné az értékelést és a differenciálást, és bárki kérdezi tőlük, hogy miért nem differenciálnak, nyugodtan mondhatják, hogy azért, mert szabályosan nem tudnának.
Tehát az NPK tartva magát a korábbi nyilatkozataihoz tiltakozott a rendszer ellen, és közzétett egy olyan szabályzatot, amivel az egyébként kötelező feladat károkozás nélkül kipipálható. Az üzenet, amit te nagyon félreértettél: "Tiltakozunk a dolog ellen, mert rossz ötlet, küzdünk azért, hogy töröljék a törvényből, addig is itt egy szabályzat, amivel a dolog megúszható." Talán nem véletlen, hogy rengeteg intézmény vette át ezt a mintát, sokan nagyon köszönték, sőt van olyan információm, hogy még a szakszervezet is ajánlotta a használatát.
Ezek nem feltételezések és következtetések, hanem tények, személyesen ismerem a közlemény és a szabályzat készítőjét.

dynos 2018.08.27. 09:36:28

Érdeklődnék,hogy nem folytatódik a blog?Én örülnék neki,ha olvashatnánk új posztokat.
süti beállítások módosítása