Minek lettem tanár?

Minek lettem tanár?

Egy este tanáréknál

Avagy kávé, pizza és gondolatok az SNI-s tanulókról; emlékek a tanárképzésről

2017. augusztus 27. - MinekLettemTanár

Hazaértünk. Még mindig kedd. Hat óra van. A férjem már otthon van. Elrámolta a reggeli romokat. Ez kedves tőle. Hálásan megpuszilom. Kipakolom a füzeteket két stócba a konyhaasztalra; melléjük teszem a témazárókat is. Javított, nem javított. A férjem odalép, kezébe vesz egy füzetet, közben mosolyogva újságolja:

- Pizzát rendeltem. Vagyis pizzákat. 

- Szuper. - nagyon örülök, hogy meleg kaja érkezik.

- Jön át Gyuri. Ha Pistike lefeküdt, sörözünk egyet. Átnézzük a PlayStation Store-t. - mondja. Amikor jön Gyuri, a férjem szemében mindig ott csillog a gyerekénje.

- Jól teszitek. Kérsz egy kávét? - mosolygok.

- Igen. Csinálj Gyurinak is kérlek. Mindjárt itt van. - mondja örömmel, és kinyitja a füzetet.

Nekilátok a kávéfőzésnek. Gyurit a főiskolán ismertük meg. Csoporttársak voltunk, így hárman. Rengeteget tanultunk. Gondolataimat hatalmas szentségelés szakítja meg:

- Te, hát ez mi, ez a füzet basszus? Hány éves ez a gyerek? - lenget egy szépen kötött, sötétkék füzetet.

- Hmmm? - fordulok oda. Az orrom elé nyomja. A címkén ennyi áll: H.B.8

- Egy szót sem lehet elolvasni. Úgy kenném rá az egyest, hogy csak úgy zuhan. - háborog tovább.

- Nyolcadikas. Nem kaphat jegyet az írásbeli munkáira. - sóhajtom kifele magamból.

- Pffffffff. SNI-s? - kérdezi, de tudja a választ.

Igen. Botond az a fajta SNI-s, aki fel van mentve helyesírás, idegen nyelv helyesírás értékelés alól. Az a fajta SNI-s, akinek a világa olyan lassú, de olyan lassú, hogy esélye sincs követni az eseményeket. Kisebb korában még a falakon lévő plakátokat, szemléltető eszközöket bámulta süketen hosszú percekig. Manapság már csak a táblát és az előtte lévő füzetet vagy könyvet bámulja. Lassított film módjára nyitja ki a könyvét például. Hosszan, ráérősen lapozza. Így év elején még csak pár perc, mire odatalál a megadott oldalra. Addigra egy átlagos tanuló már a feladat felénél tart. Év vége felé már öt perceket is igénybe vesz majd, míg odalapoz. Jelentkezni, vagy kérdezni már tavaly sem szokott. Minden megnyilvánulását röhögés és oltogatás követ. A dolgozatoknál több időt kaphatna, de sosem kér. Már nem kérdezem meg, mert minden ilyen jellegű kérdésemnél kitört a háború. Miért kivételezek vele? Honnan lehet ilyen papírt szerezni, ami kiváltságossá teszi az embert? Neki azért jár több idő, mert hülye? Szóban kellene többször feleltetnem, de nem könnyű mutatvány. Nem igazán mer megszólalni egy ilyen környezetben. Órák után szoktam feleltetni olykor. Négyszemközt sokkal bátrabb. 

- Minek készül ez a tehetséges fiatal? - kérdezi a férjem gúnyos hanglejtéssel.

- Azt hiszem szakácsnak, de egyszer azt mondta postás lesz, mert úgy egész nap bicózhat. - válaszolom.

- Aha. Már értem, miért kapja a szomszéd a leveleimet rendszeresen. Ez mégis hogy működik? Végigjárja az iskolákat, írni-olvasni nem tud. De elvégzi, mert fel van mentve mindenféléből, meg átrugdaljátok. Közben alkalmatlan, de ezzel majd csak akkor szembesül, amikor kirúgják az első munkahelyéről? - veti oda a kérdéseket.

Szerencsére betoppan Gyuri. Nem lett volna erőm válaszolni ezekre a félköltői kérdésekre. Amúgy nem is tudom a válaszokat. Látom magam előtt Botondot, szakács sapkában, amint bogarássza az összetevőket, majd szépen lassan elővesz egy serpenyőt. 

Leülünk hármasban kávézni. A férjem Gyuri kezébe nyomja Botond füzetét.

- Mi a szar? - nevet hangosan Gyuri. - Na ezért sem lennék jó tanár. Kitépném és megetetném vele. Nehogymár' nem tud írni. Még jó, hogy anno Bajusz megígértette velem, hogy sosem leszek tanár. - kacag és leteszi a füzetet.

Bajusz a nyelvészet 2 tanárunk volt fősulin. Gyurin rendesen kifogott a tantárgy. Az első órától az utolsóig azzal volt elfoglalva, hogy minek kell ezeket tudnunk. Bár az elméletet bemagolta, ám a gyakorlati rész megmutatta, hogy nem érti a dolgokat. Így Bajusz kettessel átengedte, majd megígértette vele, hogy sohasem lesz tanár. Igaz, hogy az általános iskolában alulról sem kapirgáljuk Bajusz tantárgyát. Persze biztos hasznos volt, de Gyuri bőven elboldogulna az ismeretanyag átadásával a bajuszos kettesével. 

Se Gyuri, se a férjem nem lettek tanárok végül. A multik világa beszippantotta őket egyből diploma után. Nem csoda. Kiváló nyelvtudás, remek számítógépes ismeretek, gyors problémamegoldó készség, hatékony kommunikáció, kreativitás. Ezek mind megvoltak bennük.

- Ha te nem lettél volna ott. Sosem diplomázunk le. - vigyorog Gyuri hízelgőn.

- És nőtlen is lennék. - kontrázik száját biggyesztve a férjem.

Mosolygok. Eszembe jut, miként magyaráztam nekik éjszakákon át a pszichológia vizsga előtt. A pedagógia-pszichológia szigorlatuk után bulit rendeztek nekem. Annyit kérdezgettem őket, hogy még mindig látom magam előtt a tételsort, a kiemelt tételekkel, tankönyv oldalakkal. Az irodalom tantárgyakra hárman olvastunk, háromféle könyvet, különben esélyünk sem volt teljesíteni a heti kötelező irodalmat. Bár ők jobban szerették a film változatot megnézni. Hű mennyire tudtunk akkoriban. Vajon ezeket mind elfelejtettem már? Vagy használom?

Látják, hogy elgondolkodva kortyolgatom a kávém. Bemennek a nappaliba Pistikéhez legózni. Pistikém kacag. Gyuri az egyik legjobb lego jármű tervező. Már hallom is, ahogy épül a lego targonca.

Leülök az asztalhoz. Előkapom a piros tollam. Mindent összevetve megkezdem a tizedik munkaórám ma. Botond neve mellé felírom, hogy fénymásolnom kell neki. Valaki más füzetét. Tudom, hogy ha egyedül ül neki, akkor több órás meló lesz neki, akár csak egyszer is elolvasnia. 10 perc ábrándozás, két perc bogarászva olvasás.  

Újabb füzet. Végre egy szép példány. Szorgosan dobálom a láttamokat, oda-odaírok egy két dicsérő szót. Gyorsan végzek, átpörgetem a füzetet. A közepén levelezés. 

- Rohadtul unom.

- Én is. Már tavaly is vettük ezt a szart.

A rövid párbeszéd arcon csap. Tudom, hogy olykor rémesen unalmas órát tartok annak, aki évekig szépen követte a tananyagot. Szeretnék ezen változtatni. Tudom, hogy olykor sokat várnak. Tudom, hogy sokszor szinte pillanatok alatt végeznek egy-egy feladattal. Tavaly kipróbáltam, hogy külön feladatokat fénymásoltam nekik. Hihetetlen sebességgel adták vissza. Végül belefulladtam a javításba és nem bírtam elég plusz feladatot összehozni. A kérdést végérvényesen az egy hónapban fénymásolható oldalak számának tantestületileg bemaximálása jelentette. Éppen kijött egy kör témazáró minden osztályban a havi engedélyezett mennyiségből. Lőttek a plusz feladatoknak, a fénymásolt gyakorlást is minimalizálnom kellett.

Még két füzetet kijavítok, és megjön a pizza. Lepakolok az asztalról, és megterítek. Szeretek velük enni. Jókedvűen majszolom a forró pizzát. Ők beszélgetnek, én hallgatok. A gyomrom örömujjongásban tör ki. Vacsi után én elpakolom a romokat, ők meg szomorúan a legót. Később Pistike ceruzákat farag, majd beveti magát egy mélytengeri küldetésbe a fürdőkádban. Amíg dúl a vízalatti háború, én átszaladom a mai leckéit, füzeteit. Szépek. Megyek, lemosom róla a rajtamaradt szappant, és beviszem a pizsijét. Fogat mos. Ma Gyuri mesél neki. Addig gyorsan lefürdök. A forró vízben teljesen elfáradok. A hasam nagyon teli. 

Pistike alszik. A fiúk a zajból ítélve már szörnyeket ölnek. Fél kilenc. Tízig javítok. Gyuri lelép.

- Ne dolgozz már ennyit, annyit nem fizetnek. - mondja, közben összeborzolja a hajam, majd mosolyogva kilép az ajtón. A férjem jókedvűen megy a fürdőbe. 

- Fél óra, és én durmolok. - kacsint az ajtóból.

Előszedem a holnapi óravázlataim. Átfutom őket a fél óra alatt, bár érzem, hogy a figyelmem nem az igazi. 

- Ha reggel kijavítom a maradék két témazárót, akkor oszthatom. - gondolom. Már nem állok neki, érzem, hogy sokkal hosszabb ideig tartana, mint indokolt lenne. 

Beállítom az órám ötre. Átállítom fél hatra. Bemegyek a fürdőbe.

***

Te mit gondolsz az SNI-s tanulók integrálásáról?

(Folyt. köv.)

Olvastad az előző részeket?

Prológus

Első fejezet - Az időbeosztásról

Második fejezet - A munkaidőről

 Harmadik fejezet - Egy fogadó óráról

Negyedik fejezet - Lemorzsolódó tanulókról

Ötödik fejezet - A füzetekről

A bejegyzés trackback címe:

https://mineklettemtanar.blog.hu/api/trackback/id/tr8212782524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiscsilla 2017.08.28. 15:41:40

Nem minden SNI-s ilyen.
Van, aki a tanulási problémái ellenére igyekszik, és megüti a színvonalat.

Pan Modry 2017.08.28. 15:44:26

ez aztan igen, gondolom szegeny Botond azert SNI-s mert annyira jol esik neki. A ferjed kommentjei alapjan pedig az a fajta aki gondolom legszivesebben a mozgasserulteket is lerugna a lepcson ha eppen feltartjak!

Hívő hitetlen 2017.08.28. 15:56:27

A tanárnő is átvehetné újra a helyesírást. Egybeírás, különírás, kötőjel, gondolatjel, hová kell vessző, hová nem...

MinekLettemTanár 2017.08.28. 16:44:03

@Hívő hitetlen: Köszi az észrevételt. Igyekszem. ;)

Vivi. (törölt) 2017.08.28. 17:04:11

Köszönöm ezt a felemelő írást. Élvezet volt olvasni.

Pan Modry 2017.08.28. 17:05:03

@MinekLettemTanár:
Gunyosan azt kerdezni "minek keszul ez a fiatal?", "csak ugy rakenne az egyest"

...nagyvonaluan azt elfelejtve hogy peldaul a pedagogusok dolga is hogy az SNI-seknek atadjak megfeleloen a tudast, ha pedig a feltetelek ehhez nem adottak - akkor nem csak a problemat latva - hanem a sajat fonokeiknel kiharcoljak hogy a feltetelek jobbak legyenek.

Ez persze elismerem nehez, de itt a nehezsegre hivatkozni olyan mintha egymernok azt mondana hogy csak konnyu muszaki problemakkal akar foglalkozni vagy ha a konyvelo csak szamlakat hajlando regisztralni mert a havi zaras bonyolult.

Persze sokkal kenyelmesebb zseniket vagy atlagos kepessegu strebereket tanitani, de szerintem a tanari szakma resze az is hogy az SNI-sekbol is kohozza a maximumot, nem pedig gunyoros megjegyzesek targyava tenni oket. Az pedig hogy egyes mas gyerekek inkabb azon szorakoznak hogy nekik hogy lehetne ilyen igazolasuk, az sokkal nagyobb szegenysegi bizonyitvany mint az hogy Botond az SNI-jevel ilyen ellenseges kornyezetben hogyan teljesit.

taa68 2017.08.28. 17:29:43

@Pan Modry: Tökéletesen egyetértek, ugyanezek jutottak eszembe. Meg hogy a blog címe mennyire igaz.

MinekLettemTanár 2017.08.28. 17:37:37

@Pan Modry: Ő egy "nem tanár" a történetben. Mindenben igazad van, amit írtál, azonban a "külvilág" számára Botond egy funkcionális analfabéta, aki el fogja végezni a nyolc osztályt.
Az osztály számára ebben a történetben Botond egy "kiváltságos". Egy mázlista, aki megússza a dolgozatokat, akivel az ő nézőpontjuk szerint kivételeznek. Szociális érzékenységüket (érzéketlenségüket / fejletlenségüket) mutatja, hogy nem elfogadóak.
Ha a tanár viselkedését megnézed a fenti történetben, láthatod, hogy külön fénymásol neki, külön felelteti. Korábban volt szó róla, hogy külön gyakorlólapokat állít össze a nehezebben boldogulóknak.
mineklettemtanar.blog.hu/2017/08/22/munkaido_matek
Ebben a bejegyzésben is szerepel az ominózus osztály. Az SNI-sek egy negyedik nézőpontból, amikor ők maguk kérik ki maguknak a "különleges" bánásmódot. ;)
Köszönöm a véleményed, maradj velem továbbra is! Később is lesz szó Botondról. :)

MinekLettemTanár 2017.08.28. 17:48:47

@taa68: Mit tettél volna másképp a fenti történetben a tanár helyében? :)

Almandin 2017.08.28. 18:22:15

Szégyen, gyalázat, ahogy egy pedagógus az SNI-s gyerekről vélekedik. Meg az a szemlélet, hogy azt kívánja neki, hogy még az általánosból is bukjon ki, mert "hülye".

deneskata 2017.08.28. 18:47:48

Kimondod az igazat, betörik a fejed. Ne csüggedj, a gyakorló pedagógusok értik, miről beszélsz.
Egyfelől zárkóztasd fel Botondot, másfelől fejleszd megfelelő feladatokkal a tehetségest, aki unatkozik az órán. Ja, és ne hanyagold egyiket se, mert neked esik a horda. Főleg, ha az SNI-sról mondod meg a véleményed. Horda alatt értsen mindenki, akit-amit akar.

deneskata 2017.08.28. 18:48:39

@Hívő hitetlen: Látom, sikerült megérteni a lényeget. :(

sárga nyúl 2017.08.28. 19:25:27

A férjem véleménye szerint no comment, hogy a hazavitt füzeteket a férjed és a haverja nézegeti. (Te örülnél annak, hogy ha az orvosod hazavinné a vizsgálati lapjaidat és az egészségi állapotodon vihorászna a rokonsága?) A férjed és a haverja kiválóan képviseli az "empátiamentes görény" alfajt.

"A külvilág számára" a tanárnak kell képviselnie a fogyatékos diákot pl. oly módon, hogy a fogyatékossági típusának megfelelő szervezettől kér egy érzékenyítő animátori órát. Ha már sajnálja az időt arra, hogy utánanézzen és saját maga informálja a gyerekeket.
A különleges bánásmódot nem csodálom, hogy kikérik maguknak a gyerekek, elképesztően amatőr. Ezt a szakmát hirtelen kellene abbahagynod, kevesebb kárt okoznál.

Almandin 2017.08.28. 19:37:52

@MinekLettemTanár: Elnézést, azt a férj mondta. A félrekézbesített levelekről, meg hogy majd úgyis kirúgják a szerencsétlent.
Egyébként ez az SNI-s gyerek miben problémás? A tünetei nekem inkább a kényszeres lassúságra emlékeztetnek. Itt van róla egy esetleírás:
www.botondgyula.hu/alternativ_pszicho/anya_fiu_terapeuta/

Thomas Dantes 2017.08.28. 19:56:28

Hát nagyon nem lettél szimpatikus mint tanár. Továbbra sem. Unalmas órákat tartasz? Jó hát legalább rájöttél.
Továbbra is hülyeség a füzetek javítgatásával időt tölteni. Azt meg hagyjuk ,hogy kötelező feladat kijavítani és osztályozni. 1989 előtt kötelező volt a propagandát oktatni, de egy vérbeli trükkös tanár ügyesen lavírozva megkerülte a propaganda legnagyobb baromságait. Mindegyik füzetre egy láttam jel és cső. Mit kell azt olvasgatni? A tanár utálja csinálni , a diák agyfaszt kap, hogy a hülye tanár, ilyen osrobaságokra ad jegyet.

Az meg egyenesen felháborító , hogy megmutatja a férjének! és meg egy havernak!!! a diák füzetét. Hogy ?! Ilyen nincs és kész, milyen dolog ez, milyen tanár az, aki hehehe kacarásszunk megmutatom másoknak szerencsétlen gyerek hogy ír...heheehehe hahaha. Ilyet nem teszünk!

Mr. Bear 2017.08.28. 20:00:19

@sárga nyúl: Elárulnád, hol tanítasz? Mennék hozzád tanulni a gyakorlatban, mert amit írsz, olyan gyönyörű, különösen az animátori óra, meg hogy én utánanézek, és "informálom" a kamaszokat, akik ettől - nyilván - hirtelen tapintatos és megértő osztálytárssá válnak. Te hogy csinálod? Mert nekem valahogy nem sikerül egy db "informálás" után megváltanom a világot. Hagyjam el a pályát, vagy van még esélyem?

közép dunántúli régió 2017.08.28. 20:02:06

Olvastam az előző bejegyzést is, és hadd kérdezzem már meg: nem mentem el a bölcsészkarról én sem tanárnak. De ez egy átlagos osztály, vagy csak kifogtad ezt a freak-showt? Azért az én osztályomban senki sem volt még fele ennyire sem retardált, mint az eseteid (mondjuk, nyolc osztályos gimi volt, de akkor is)...

Mr. Bear 2017.08.28. 20:04:26

@Thomas Dantes: Őszinte, tiszta szívvel kívánok a gyerekeidnek egy olyan iskolát, melyben a tanárok nem javítanak füzetet. Csak arra kérlek, ne menj be majd az asztalt verni az iskolába, hogy ezt is neked kell megcsinálni a szemét tanárok helyett.

sárga nyúl 2017.08.28. 20:07:08

@Mr. Bear: Ezer százalékig biztos voltam benne, hogy ez lesz a válasz, csak eszerint nem a posztertől. :) Nem tartok neked képzést se ingyen, se pénzért. :))) Mégpedig azért, mert nem az én dolgom. Járj utána. Vagy hagyd el a pályát, nekem teljesen mindegy.

Lord Ickenham 2017.08.28. 20:08:45

A "kedves" férj mindenkivel ennyire empatikus? Mondjuk remélem, hogy ezek csak kitalált sztorik...

Mr. Bear 2017.08.28. 20:08:58

@közép dunántúli régió: én egy átlagos pesti általánosban nyomom, és ha a történetekben kicserélem Pistikét Lacikára (megváltoztattam a nevet!), akkor a bejegyzéseket én is írhattam volna. VAn olyan osztályom, amelyben 6 db sni-s ül, mind különböző - és nem mondvacsinált, a nevelés hiányosságaiból fakadó - problémával. Nem vagyok gyógypedagógus, soha nem képeztek ki arra, mit kell csinálni ezekkel a gyerekekkel, de a mai törvényi szabályozás szerint alkalmas vagyok a differenciált tanításukra.

Mr. Bear 2017.08.28. 20:10:13

@sárga nyúl: OK, elhagyom, ha elárulod, hol tanítasz.

sárga nyúl 2017.08.28. 20:11:31

@Mr. Bear: Ez gyenge volt. :S Meg aztán úgyse vagy alkalmas semmire nyilván, éhen halni meg gondolom nem akarsz.

Mr. Bear 2017.08.28. 20:16:22

Kedves Szerző,

most jön a neheze, mert egyre népszerűbb vagy, terjed a blogod, nagyszerűek az írásaid, és ilyenkor óhatatlanul felböffen a trollhadsereg minden keserű epéje. Fröcsögnek és gyaláznak. Légy erős, ne hagyd abba az írásokat. Szurkolunk neked. Ilyen tűpontos leírást még nem olvastam a saját mindennapi küzdelmeimről.

Mr. Bear 2017.08.28. 20:18:44

@sárga nyúl: de édes, hogy az éhenhalásom aggaszt. Bocsi, elsőre nem jött le, hogy troll vagy, tudod, a jóhiszeműség szakmai ártalom. Még egyszer bocsi, de nem én szolgálom fel a vacsorádat.

sárga nyúl 2017.08.28. 20:21:20

@Mr. Bear: Már sikerült megnevettetned. :)

közép dunántúli régió 2017.08.28. 20:44:05

@Mr. Bear: hajjaj. Részvétem.
Különben meg az SNI lett a polkorrekt kifejezés a gyengeelméjűre? Ez a Botond, akiről a posztoló ír, ez elég egyértelműen annak tűnik.

repecs 2017.08.28. 20:52:03

sárga nyúl egyetértek veled

Pan Modry 2017.08.28. 21:16:00

@MinekLettemTanár:
Egzakt tanacsot nem tudok adni hogy mit lehet Botonddal tenni, de biztos vagyok benne hogy ennek pedagogiai szempontbol komoly nemzetkozi tanulmanyok, iranymutatasok leteznek.
En egyebkent teged kisebb reszben tartanalak felelosnek ha Botond funkcionalis analfabetakent vegezne, az a problema hogy a fonokeid egyszeruen nem treningeztek ki ilyen esetekre. Vannak a tanaroknak erre szervezett workshopjaik, vannak benchmarkok stb....?
Mert ha ez utobbiak hianyoznak akkor azok menjenek a picsaba akik elveszik az adoforintjainkat az oktatasert cserebe. Szerintem ahol egy sni s gyerek 8 ev utan is funkc analfanete, az egy nagy budos lofasz, nem oktatasi rendszer, es az egeszben Botond a legnagyobb aldozat, sot egy kicsit te is aldozat vagy, mert nem kapod meg a munkaadodtol azt a tudast/motivaciot hogy szakmai sikerelmenyeid legyenek a Botondok eseten.

Pan Modry 2017.08.28. 21:16:58

@Pan Modry:
Bocs a funkc. analfabeta elgepeleseert, ha telorol kommentelek neha felreutok

Cernusco Ridge 2017.08.28. 21:43:08

@Mr. Bear: Csatlakozom hozzád a véleményemmel

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.08.28. 22:00:44

"Hű mennyire tudtunk akkoriban. Vajon ezeket mind elfelejtettem már? Vagy használom?"
Használod. Minden ismeret beépül, ha figyelsz, meg ha érted, és lehet, hogy évekkel később hasznosul, de sokszor segítenek azok a dolgok is, amiket csak úgy hallottál, vagy nem is érdekelt.

cog3981 2017.08.28. 22:06:26

Jo iras. Reszvetem a tanar kollegaknak. En mar abbahagytam, de latom nem lett konnyebb.

Akik nem tanitanak azok azt hiszik hogy minden tanar Hofi humorat es egy kikepzo ormester meggyozo kepesseget orokolte :) kulonben hagyja ott a palyat.

Aztan elhetoseg szempontjabol (egeszsegugy, oktatas stb) az egyik legjobb orszagban (Dania) azt mondja az igazgato altal egyik legjobbnak tartott tanar, hogy nem tud tiz gyerekre hatni. Ugyhogy viccesek ezek az *irrealis elvarasok M.o-n a masik fele. Inkabb ha te jobban tudod, akkor mutasd meg hogyan kell tanitani, igy tisztelettel megtanuljuk. (vagy fejezd be a trollkodast, tanulj egy kis toleranciat.)

*Irrealis elvarasokrol jut eszembe, ez mar altalanos iskolaban elkezdodik ofc, lasd az agyon stresszelt gyerekeket. Ismeros gyereke masodikban mar utal tanulni es megbuktattak. Hogy is van ez?
Felnott korban is ugyanez megy, lasd a fenti trollok macskafujasa, de nekem is van par sztorim.

Tudnam ajanlani mindenkinek par ev tanulmanyi munkat (sabbatical) kulfoldon. Egy kis tolerancia ragadna mindenkire.

indapass 2017.08.28. 23:22:56

Azoknak, akiknek nem tetszik, hogy a tanáron kívül más is láthatja a diák füzeteit. Vajon hol és mikor javítson? A fél nm-nyi helyen, amennyi jut neki a tanári íróasztalán, a jövés-menésben? A szünetekben, mikor folyosón ügyel, vagy a 7.-8. órában, mikor a 6 órányi tanítástól, a zsivajtól zsong az agya? Esetleg töltse bent a késő délutánt, mikor kevesebben vannak a tanáriban? Az óráira hogy készüljön, ha valamit a tankönyvön kívül is szeretne?
Ugyanez tanítóban: a sok-sok szemléltető anyagot hol és mikor készítse?

Bizony viszi haza a munkát a tanár, és nem jókedvéből...

Mr. Bear 2017.08.29. 07:34:08

@közép dunántúli régió: Nem az SNI nem gyengeelméjű gyerekeket takar. Hanem pl. hallássárültet, nyilván nem kell magyaráznom a mindennapi nehézségeit. Olyan gyereket, aki KÉPTELEN megjegyezni, melyik a bal és melyik a jobb keze. Nem hülye, nem lusta, de nem megy neki. És ebből problémák tonnái származnak. Mire iskolába kerül, többnyire már szénné fejlesztették, különösen, ha odafigyelő a szülő, és mégsem megy neki. Meg olyat, aki másképp látja a betűket, kavarogva, hiányosan. Ő sem hülye, csak éppen ezerszer annyit kell beletennie a tanulásba, mint a társainak, csoda-e, ha kamaszkorában fellázad a sorsa ellen? Nekem van diszkalkúliás tanítványom, ha valaki szorgalmas, akkor ő az, azért kell vele pörölnöm, hogy a 10 mondatos házi feladat tíz MONDAT és nem tíz OLDAL. És ha sorrendiség, ok-okozati összefüggés van, akkor ő leblokkol.

Amivel a laikusok keverni szokták az SNI-t, az a BTMN, ami egyfelől ugyanaz, mint az SNI, csak enyhébb változatban, másfelől van egy olyan alcsoportja, ami előtt mindenki széttárja a kezét: a beilleszkedni képtelen gyerekek. És igen, ezek között vannak biztos olyanok is, akik azért képtelenek erre, mert otthon a kutya sem figyel rájuk. Én is írhatnék történeteket, akár a posztoló, egy Pistikéről, akinek az anyja az elmúlt három évben a hatodik élettársat fogyasztja, az apja meg látni se akarja, te milyen gyerek lennél az ő helyében? Te kin vezetnéd le a feszültséget? Mert ő a tanárokon, amit tiszta szívemből megértek, és próbálok segíteni rajta, de ugyanakkor felelős vagyok a többi gyerek előrehaladásáért, fejlődéséért is.

Megoldás: sok-sok tanár az iskolákba, hogy max. 15 órát kelljen tanítani, és maradjon idő minden Pistikére. Sok-sok ped. asszisztens, hogy ne nekem kelljen takarítani (ezt tettük tegnap, nincs takarítónő), ilyeneket csinálni - félreértés ne essék, nem esik le a gyűrű az ujjamról tőle, de ezért kár volt öt évet eltöltenem az egyetemen.

Megoldás II.: nem felülni annak a szűklátókörű politikai érdeknek, ami egymás ellen hergeli a tanárokat és a szülőket.

Mr. Bear 2017.08.29. 07:40:41

@Pan Modry: Botond akkor nem lenne nyolc év után funkcionális analfabéta, ha első osztálytól kezdve évekig ott ült volna egy segítő mellett az órákon, aki minden pillanatban figyel rá. Egy 25-28 fős osztályban jó, ha a tanár minden tizedik fonálelvesztést észrevesz, nem lehet ennyi felé egyszerre figyelni. Botond meg nem fogja feltenni a kezét tízszer, hogy miért, azt poszt megmagyarázza.

Vannak tréningek meg workshopok, az én kolleganőm pl. a saját pénzén tanult a diszkalkúliáról, amikor lett egy ilyen gyereke az osztályában (matektanár). De az, hogy MEGÉRTJÜK a gyerek problémáját, még nem jelenti azt, hogy kezelni is tudjuk. Az egy másik szakma, másik öt év az egyetemen.

MEDVE1978 2017.08.29. 10:15:56

Minden elismerésem neked, hogy próbálkozol Botonddal. Az én nagyobbik fiam is SNI-s lesz, bár még nincs diagnosztizálva (4 éves). Még úgy is rettegünk az iskolától, hogy egy évet többet fogjuk tartani az oviban. Hiperaktív és figyelemhiányos - ez különböző mértékekben elég gyakori manapság - ráadásul ez sokszor agresszivitással és önfejűséggel párosul.
Férjed tipikusan a munkaközegében tapasztalat szocializáció alapján reagálta le (hulljon a férgese, a teljesítmény számít), ami valószínűleg elég gyakori (bár empatikus reakciónak semmiképpen nem mondanám).

Módszertanilag érdekes ez "füzetezés", mondjuk lehet, hogy kis gyerekeknél ez működik... Nekem csak fájdalom jut eszembe róla. Az "írás", mint olyan, nekem mindig nehezen ment. Kifejezetten randán írtam, rosszul fogtam a tollat - a tanárnéni nem javította, utána meg lecseszett, hogy milyen rondán írok -, már negyedikben majdnem megbuktam rajzból, mert míg a lyányok szép képeket festettek, nekem nagy színes foltokra tellett csak. Volt, hogy a rajztanár házi feladatot adott, amit apám rajzolt meg otthon :). Később is folyamatosan "szóltak be" tanárok, hogy milyen randán írok. A csúcs az érettségi volt, ami előtt a magyar tanárom rám szólt, hogy először a ronda írásommal írjak piszkozatot, aztán tisztázatot. Begörcsölt a kezem, végül 4 oldal tisztázat mellett beadtam még két oldal piszkozatot is (az egész komplett volt és jól nyomon követhető gondolatmenet). Tanár úrnál 3-ast ért érettségire (valószínűleg meg se kísérelte végigolvasni). Mondjuk leszartam, ahogy az egész magyar irodalom - nyelvtan tantárgyat, mivel nem abba az irányba felvételiztem, amihez ezek kellettek volna.

Csak annyit, hogy attól, hogy egy gyerek randán, esetleg olvashatatlanul ír, nem veszik el örökre, én is két diplomáig vittem, meg elég jó állásokig. Remélem hamarosan elérünk oda, hogy a gyerekeknek gépírást is tanítanak majd, mert az életükben valószínűleg ez hasznosabb lesz.

MinekLettemTanár 2017.08.29. 11:04:12

@Almandin: Köszönöm. Érdekes cikk! Tarts velem továbbra is!

MinekLettemTanár 2017.08.29. 11:06:18

@Mr. Bear: Köszönöm hozzászólásaid! :)

MinekLettemTanár 2017.08.29. 11:09:49

@MEDVE1978: Remélem a kisfiadnak simán megy majd a váltás. Köszi a hozzászólásod. Utolsó mondataiddal egyetértek. Ha te el tudod olvasni, amit írtál, akkor nyilván okés. A gond akkor van, ha maga a tanuló sem tudja aztán felolvasni az írását.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.08.29. 12:35:16

@indapass: "Azoknak, akiknek nem tetszik, hogy a tanáron kívül más is láthatja a diák füzeteit. Vajon hol és mikor javítson?"
Nekem inkább az a kérdésem, hogy miért baj? :D A nevén kívül milyen személyes adata van benne? :D Ugyanazok a feladatok, mint a többiében...

Mr. Bear 2017.08.29. 17:38:19

@MEDVE1978: Nekem nemrég volt egy olyan tanítványom, aki olyan kuszán és olvashatatlanul írt, hogy az apja sem bírta kisilabizálni. Én igen, de ez mellékes. Fel is mentették írásból, SNI-s lett, és lehetősége lett volna gépen írni, csak persze milyen gépen, az iskolának nincs egy szál se, a szülő meg nem vett neki.

A füzetek javítása nagyon fontos, nem maradhat hiba a gyerek munkájában. Hidd el, nem a betűk formáját nézzük, hanem azt, hogy mindent leírt-e, amit le kellett írnia, én háklis vagyok az elrendezésre, ti. hogy szellős és jól áttekinthető legyen a vázlat, mert azt könnyebb megtanulni, effélék.

dr. pretender 2017.09.03. 15:06:01

@indapass: kb. mindenki (minden szellemi dolgozó) visz haza munkát. ettől függetlenül a férjének és a barátainak semmi köze a gyerekek füzeteihez, röhögcsélni rajta meg kifejezetten gáz. nem is értem, hogy ezt miért írta le, totál vállalhatatlan. (remélem csak kitalált sztori.)

amúgy a blogban felvetett kérdések jók és érdekesek lennének, de sajnos ez az állandó túldramatizáltság inkább távolságtartást generál, mint empátiát. pl ez a végeláthatatlan, heroikus küzdelem a füzetekkel a konyhaasztalnál... ez kívülről nézve kifejezetten abszurd.
süti beállítások módosítása